Damons inlägg

På order av Damon att jag ska blogga lite oftare, tillägnar jag nu detta inlägg till honom. ;)
 Men jag känner att liksom alla dagar nästan är likadan, skola, hem, plugga (inte längre :P), äta, sen sova. Känner att det inte alltid är så kul att skriva om det, och inte läsa heller, även om jag mest skriver för min egen skull och för att jag ibland tycker det ka vara skönt att skriva av sig lite.
Aja, hur som helst. Dagen har varit skön. Matte, där vi alla fick tillbaka sina rov, utom jag som inte gjort det. Sen svenska med lite läsning till nationella och sist rättskunskap som jag började med på håltimmen för att kunna gå tidigare hem, men så blev det ju inte. Fick hjälpa en del av killarna i klassen. ;) Men snäll som jag FAKTISKT är, gjorde jag det! Såklart.

Tillbaka till Damon, som jag vet gillar att baka, eller i alla fall kladdkaka, kommer här ett jättegott recept på enkla goda kakor!

Sega Solrossnittar
Gör gärna trippelsats! När man väl börjat äta dessa urgoda kakor kan man helt enkelt inte sluta.

ca 15 kakor
200 g rumsvarmt smör eller margarin
2 1/2 dl strösocker
4 msk sirap (gör dom sega och soda)
2 1/2 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl
1 tsk bakpulver
2 msk vaniljsocker
1 1/2 solrosfrön

Sätt ugnen på 175 grader.
Rör smör och socker poröst. Tillsätt sirapen och rör om.
Blanda de torra ingredienserna och rör samman allt till den smidig deg.

Rulla ut degen på ett mjölat bord i längder. Lägg längderna på en bakplåt, smord eller med bakplåtspapper. Strö över några extra frön och platta till längderna något.
Grädda i ugnen i 15 minuter. Skär längderna i diagonala snitter när de har svalnat något. Lägg över på ett galler och låt svala helt.

Vips och du har sega solrossnittar du kan njuta av!
(receptet är taget från bakboken två systrar söta, bilden från pickipicki)






Kommentarer
Postat av: Anonym

oj oj oj.. ett helt inlägg tillägnat till mig!

2008-11-11 @ 19:20:02
Postat av: H

Ibland har man tur! ;P

2008-11-14 @ 00:08:32
URL: http://helenehagstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0